Spanningshoofdpijn

Hoofdpijn is een veelvoorkomende klacht en de meeste mensen hebben het ooit wel eens meegemaakt. Migraine is hier een bekend voorbeeld van maar ook spanningshoofdpijnen komen steeds vaker voor. Spanningshoofdpijn kent verschillende oorzaken.

Oorzaken van spanningshoofdpijn

voelen vaak als een band gevoel om het hoofd. Dit kan men aan beide kanten voelen of maar aan één kant. Men omschrijft dit vaak als een trekkend gevoel vanuit de nek naar het hoofd. Vaak naarmate de dag vordert komen deze klachten op als gevolg van uitputting van de nekspieren. In extremere gevallen kan dit soms de hele dag aanwezig blijven. Spanningshoofdpijnen kunnen erg fluctueren en ineens na een lange tijd weer opkomen.

De meest voorkomende oorzaak zijn verkeerde nekbewegingen waardoor de spieren extra belast worden waar ze op dat moment niet de conditie voor hebben. Dit zorgt dan langzaam voor verzuring en pijn in de nek dat kan uitstralen naar het hoofd, maar soms ook naar de schouders en armen. Problemen met het kaakgewricht kan ook een oorzaak zijn. Daarnaast kunnen stress en vermoeidheid de situatie ook verergeren.

Behandeling spanningshoofdpijn

Eerst stelt de chiropractor een aantal vragen over de klachten en de algemene gezondheidstoestand. Dit omdat sommige klachten ook onderliggende oorzaken kunnen hebben die we uit moeten sluiten. Zo kunnen we het beste nagaan wat de oorzaak van de klachten zijn. Hierop volgt een gericht orthopedisch en neurologisch onderzoek om serieuze aandoeningen uit te kunnen sluiten en te om te besluiten welke behandeling het beste voor u is.

Mochten we niks kunnen betekenen voor uw klachten dan kijken we graag samen bij wie u het beste terecht kan. Het gaat tenslotte om uw gezondheid!

Heeft u vaak last van hoofdpijn?