Ischias

Ischias en hernia’s zijn soms qua symptomen moeilijk van elkaar te onderscheiden. De chiropractor kan de oorzaak van de klachten achterhalen door onderzoek te doen. Al zien we vaak dat er weinig verschil zit tussen de behandelmethode bij beide aandoeningen.

Wat betekent ischias?

Ischias is een veel voorkomende vorm van pijn in de rug, billen of benen. De oorzaak is een beknelling van de ischias zenuw of een disfunctie van de lage rug of bekken. Er zijn verschillende zaken die deze klachten kunnen veroorzaken. De meest voorkomende oorzaken van ischias zijn:

• Ontsteking of druk op de ischias zenuw

• Een hernia die deze zenuwen bekneld

• Langdurige overbelasting van de spieren

• Kou en griep

• Een zwangerschap

• Artrose of artritis

Klachten en symptomen

Er zijn meerder symptomen en klachten die wijzen op ischias. Een combinatie hiervan kan erop wijzen dat u last heeft van ischias:

• Doffe pijn in rug, billen of benen

• Brandend gevoel in rug, billen of benen

• Spierzwakte of uitval van reflexen in benen

• Tintelingen naar beneden in benen

• Pijn in voeten en tenen

• Pijnscheuten in rug, billen of benen bij niezen of persen

• Wanneer vooroverbuigen of zitten comfortabeler is

De behandeling van ischias

Ischias is goed te behandelen met chiropractie. Hierbij zal de chiropractor eerst een aantal vragen stellen over uw algehele gezondheid, rugklachten en eventuele andere klachten. Op basis hiervan zal de chiropractor een gericht lichamelijk onderzoek doen om de exacte oorzaak te achterhalen. Hierbij wordt de beweeglijkheid van de gewrichten getest. Daarnaast worden er orthopedische- en neurologische testen uitgevoerd.

Naar aanleiding van het onderzoek wordt bepaald of chiropractie u voor deze klachten kan behandelen. Mocht dit het geval zijn, dan stellen wij een behandelplan voor u op en geven we advies over sport, voeding en andere belangrijke zaken.

Denkt u last te hebben van Ischias?