Migraine

Bijna iedereen ervaart wel eens hoofdpijn zoals spanningshoofdpijn, migraine, aangezichtspijn of hoofd- en nekpijn als gevolg van een whiplash.

Wat is migraine?

Migraine is een specifieke vorm van hoofdpijn en kan soms verward worden met andere hoofdpijnen. 1 op de 10 volwassenen hebben wel eens last van migraine. Men denkt dat dit veroorzaakt wordt door de verwijding van bloedvaten in de hersenen. Dit kan ontstaan door een verminderde bewegelijkheid van de nekwervels waardoor de aansturing van het zenuwstelsel wordt gehinderd. Dit kan een belangrijke rol spelen.

Chiropractie kan in bepaalde vormen van migraine voor verlichting zorgen en het in veel gevallen zelfs voorkomen in de toekomst.

Migraine komt voor in 2 voornaamste vormen, migraine met en migraine zonder aura.

Migraine met aura
Voor of tijdens een aanval ontstaan er neurologische verschijnselen zoals, verslapping van de gezichts- of lichaamsspieren. Meestal ontstaan deze aan een kant en kunnen gepaard gaan met prikkelingen en vlekken voor de ogen. Soms kan het zelfs zo erg zijn dat het op een beroerte lijkt. Mocht dit gebeuren laat u dan altijd voor de zekerheid eerst testen in het ziekenhuis.

Migraine zonder aura
Deze vorm veroorzaakt vaak alleen hoofdpijn aan een kant van het gezicht maar geen neurologische verschijnselen.

Migraine aanvallen kunnen enkele uren tot een paar dagen duren en gaan soms gepaard met misselijkheid, duizeligheid, maar ook voor overgevoeligheid voor licht en geluid. Bepaalde voedingsstoffen kunnen ook een aanval opwekken zoals wijn, chocola en kaas. Bij vrouwen kan de hormonale wisselingen tijden een menstruatie cyclus ook een rol spelen. Dit omdat migraine 3 keer vaker voorkomt bij vrouwen dan bij mannen.

Migraine behandeling

Eerst stelt de chiropractor een aantal vragen over de klachten en de algemene gezondheidstoestand. Dit omdat sommige klachten ook onderliggende oorzaken kunnen hebben die we uit moeten sluiten. Zo kunnen we het beste nagaan wat de oorzaak van de klachten zijn. Hierop volgt een gericht orthopedisch en neurologisch onderzoek om serieuze aandoeningen uit te kunnen sluiten en te kijken of de chiropractor u kan behandelen.

Mochten we niks kunnen betekenen voor uw klachten dan kijken we graag samen bij wie u het beste terecht kan. Het gaat tenslotte om uw gezondheid!

Denkt u last te hebben van migraines?